onsdag 21 december 2011

Den lenaste fudgen


För något år sedan hittade jag ett recept på den perfekta fudgen på en amerikansk blogg. Enligt bloggaren var detta ett recept som garanterade en len fudge utan kristaller om man följde instruktionerna exakt. Jag blev så sugen att jag översatte receptet till svenska mått, och halverade satsen. Om du tittar på mängderna och i mitt recept och sedan dubblerar dem så förstår du säkert varför. Och receptet håller vad det lovar: du får en len och mäktig fudge som smälter i munnen. Den går dessutom snabbt att göra, men du behöver en riktigt termometer. Var uppmärksam på alla understrukna, fetade instruktioner.

Amerikansk fudge
 75 g mjölkchoklad
75 g mörk choklad, 70 %
3 dl strösocker
1,5 dl grädde
60 g smör

Bryt chokladen i en bunke.

Rör grädde och socker i en tjockbottnad kastrull, värm på medelvärme tills det precis börjar koka. När det börjar koka: lägg på ett lock i en minut. Ta bort locket och koka blandningen till 110 grader. Ta bort från värmen och tillsätt smöret i klickar. Låt smöret ligga i en minut, utan att röra!

Häll blandningen över chokladen utan att skrapa kastrullen. Vispa till en jämn kräm med elvisp. Häll smeten i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper och ställ kallt, helst över natten.

6 kommentarer:

  1. Det där lät farligt gott.
    Får man fråga vad du använder för termometer? En digital?
    Ha en riktigt mysig onsdagkväll, Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Det här ska jag spara, fudge är så gott. Älskar Lonka..

    God Jul önskar jag dig, kram Tina

    SvaraRadera
  3. Så mycket gosaker alla lägger ut på sina bloggar!
    Hur ska detta sluta :/
    Det här måste man ju också pröva, fudge är en klar favorit:)
    Ha en gottiger dag!
    Marianne -Min Lilla Skrubb

    SvaraRadera
  4. Har aldrig gjort fudge, men om jag ska testa så verkar det här vara det ultimata receptet. Det får bli till nästa år... För min del känns julen över innan den ens har börjat. Har redan firat med barnen. Så nu ska jag bara ta det lugnt och vara med goda vänner - utan julbestyr.

    Ha en god jul med mycket kärlek!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...